Teemat ja pelaaminen

Peli käsittelee reality-sarjoja, joissa keskeistä on deittailu, parinmuodostus ja seksuaalinen lataus, mutta mukaan on otettu myös elementtejä taitopainotteisemmista realityistä. Pelin keskeisiä teemoja ovat eksploitaatio, vallankäyttö ja painostus sekä julkisiin ja yksityisiin identiteetteihin liittyvät kysymykset omistajuudesta ja niiden rajojen rikkoutumisesta.

 

Pelissä ovat hahmoina läsnä sekä ohjelman kilpailijat että osa tuotantohenkilöstöstä. Tilannetta voi ajatella pelinä pelin sisällä: Kilpailijahahmoilla on sekä hahmon “primaaripersoona” (henkilö joka on hakenut kilpailuun) että “kilpailijapersoona” (rooli, jota hahmo vetää kilpailussa, tai johon tuotantotiimi pyrkii hahmoa ajamaan). Toisaalta tuotantohahmot toimivat “pelinjohtona”, joka säätelee kilpailijoiden peliä ja kirittää heitä täyttämään tuotannon toiveita. Tuotantotiimillä on kuitenkin koko ajan tässä tukenaan pelin oikea pelinjohto ja pelissä on pelinjohtohahmoja hoitamassa tv-tuotannon teknisempiä ja rutiininomaisempia tehtäviä. Tuotantotiimin peli on tahdiltaan todennäköisesti hektisempi kuin kilpailijoiden. Toisaalta tuotannon jäsenillä on enemmän mahdollisuuksia vetäytyä taka-alalle, mutta kilpailijat ovat väistämättä muiden pelaajien huomion keskiössä.

 

Pelissä seurataan ohjelmakonseptin mukaista käsikirjoitusta. Tuotantotiimillä on kuitenkin vapauksia käsikirjoituksen soveltamisessa käytäntöön, ja tuotantotiimihahmoilla on myös keskenään erilaisia visioita ja ristiriitaisia tavoitteita. Tuotantotiimin hahmojen peli käsittelee samoja julkisuuden ja eksploitaation teemoja kuin kilpailijahahmojenkin. Käsikirjoitus tarjoaa tilaa myös vapaampaan kilpailijahahmojen väliseen interaktioon, ja myös kilpailijoiden ja tuotantotiimiläisten vuorovaikutukseen: hahmoryhmien pelit eivät ole erilliset. 

 

Peli ei ole parodiaa. Pyrimme luomaan kuvan reality-ilmiöstä ja siihen liittyvistä tämän ajan kysymyksistä, kuten julkisuuden paineista ja identiteetistä ja sen omistajuudesta. Peli käsittelee siis myös ikäviä asioita kuten hyväksikäyttöä, ja sen ihmiskuva voi näyttäytyä kyynisenä. Tavoitteemme on kuitenkin riemukas peli täynnä monenlaisia tunteita ja toimintaa. Pelin pääpaino on ihmissuhdepelaamisessa, ei reality-sarjan toteuttamisessa.

 

Peli ei ole fyysisesti haastava (tätä voidaan jonkin verran räätälöidä sitä haluaville pelaajille). Pelin tarinassa ensimmäinen tuotantokausi on keskittynyt  eräilyyn ja fyysisesti rankkoihin selviytymishaasteisiin, mutta reality-konseptia on nyt suurempien katsojalukujen toivossa viilattu ihmissuhdepainotteisemmaksi. Pelissä kilpaillaan konkreettisesti eräteemaisilla rasteilla, mutta nämä eivät vaadi pelaajilta kummoisia selviytymistaitoja. Myöskään tuotantohahmojen pelaajilla ei odoteta olevan teknisiä tv-tuotantoihin liittyviä taitoja. 

 

Pelissä on käytössä joitakin metatekniikoita mm. seksin pelaamiseen ja reality-tuotannoille tyypillisen kilpailijoiden tylsistymisen mallintamiseen.